“It’s life, Jim, but not as we know it.” 8 tips om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten tijdens corona (en nog tot lang daarna).

Astrid Astrid Plaetinck 29 okt '20 2 min read

“It’s life, Jim, but not as we know it.” Planeet Corona heeft onze perceptie op de wereld compleet overhoopgegooid. Wat begin dit jaar nog normaal of zeker was, is dat vandaag niet meer. En dat is vervelend. Niet in het minst voor je medewerkers. Zeker wanneer ze elkaar enkel zien door de webcam. 

Maar, hoe ga je nu best om met deze hele situatie? Hoe hou je je mensen vanop afstand toch nauw betrokken? En hoe tover je onzekerheid om in motivatie? Vragen die we ons bij Insilencio ook hebben gesteld. Dit is hoe wij het hebben aangepakt. We hopen dat het jullie kan inspireren. 

1. Stel je korte-termijndoelen bij

Projecten, bestellingen, forecasts, … Ze zien er plots helemaal anders uit. Dus stuur je ook best je doelstellingen bij en maak je een battle plan voor de korte termijn. En waarom ook niet meteen een nieuw bonusplan? Zo geef je je mensen een (haalbaar) doel en goesting om er samen het beste van te maken.

2. Laat geregeld weten waar je staat

Niks zo verlammend als onzekerheid. Blijf dus geregeld open communiceren over je bedrijfsresultaten. Waar staan we vandaag? Wat was de impact van onze acties uit het battle plan? Waar willen we volgende maand staan? Zo neem je al een heel groot stuk van die onzekerheid weg.

3. Hou de contactlijnen kort

Operationele meetings zorgen ervoor dat alles blijft draaien. Maar er is meer. Hou geregeld 1-on-1’s. Pols in team check-ins naar hoe je mensen zich voelen. Zoek leuke alternatieven voor teambuildings. En zorg als leidinggevende voor een klankbord wanneer je coronabeslissingen moet nemen. Het liefst met mensen uit verschillende teams.

4. Laat mensen de keuze

Mensen verschillen, thuissituaties ook. Niet iedereen staat even hard te springen om naar kantoor te komen of thuis te blijven. Luister naar wat je mensen het liefste hebben en hou daar zoveel mogelijk rekening mee wanneer je bepaalt wie wanneer thuis werkt. Wanneer je die keuze hebt, tenminste …

5. Blijf perspectief bieden

Corona is niet voor altijd, daar gaan we toch vanuit. Het is dus belangrijk dat je je mensen ook perspectief blijft bieden. Dat doe je met alternatieve opleidingen, met nieuwe invullingen van bestaande jobs, met kansen om van job te veranderen, … Zo geef je je mensen iets extra’s om naar uit te kijken.

6. Geef nog opvallender erkenning

Erkenning werkt in alle tijden motiverend. Maar in tijden waar de fysieke afstand vaak groot is, wordt het nog belangrijker. Want in deze omstandigheden blijven werken, is voor niemand evident. Besteed daarom nog meer aandacht aan erkenning. Individueel en naar teams. En zelfs extern via social media.

7. Heet nieuwkomers welkom

Nieuwe collega’s? Een goede onboarding is cruciaal voor hun band met je bedrijf. En al zeker wanneer mensen vaak alleen thuis zitten en ze nog geen relaties hebben opgebouwd. Plan daarom individuele kennismakingsgesprekken in en laat je teams zich virtueel voorstellen. En duid een buddy aan bij wie ze altijd terecht kunnen.

8. Neem warm afscheid

Moet je toch afscheid nemen van iemand omdat het niet anders kan? Maak daar dan een warm moment van. Niet alleen voor de persoon die moet vertrekken maar ook voor de mensen die achterblijven. Het toont je menselijkheid als werkgever en versterkt de band met je mensen.

 

Ben je benieuwd hoe jouw employee experience vandaag scoort? Neem dan contact op met Astrid of doe de employee experience scan.