Ken jij de 7 bouwstenen van employer branding al?

Margot Margot Van Namen 2 min read

Wat maakt jouw organisatie onweerstaanbaar voor talent? Het antwoord op die vraag is je Employee Value Proposition (EVP), maar hoe begin je daar eigenlijk aan? Bij Insilencio zijn we al 20 jaar lang aan het observeren, leren en bijschaven om tot de perfecte mix te komen van wat nu echt belangrijk is voor jouw werknemers. Wij noemen het de 7 bouwstenen van employer branding. Denk aan welzijn en cultuur, maar ook aan opleidingsmogelijkheden. Deze bouwstenen vormen de basis voor je focusgroepen, EVP-surveys, sollicitaties, vacatures, etc.

Deze 7 bouwstenen gebruiken we – bij Insilencio – dagelijks voor onze klanten:

  • Visie & Identiteit: Een sterk bedrijf heeft een duidelijke missie en visie. Medewerkers moeten trots kunnen zijn op waar het bedrijf voor staat. Ze moeten vertrouwen hebben in de toekomst. Maar ze moeten zich vooral herkennen in het verhaal en hun rol erin. In moeilijkere tijden zal het de identiteit en visie van een bedrijf zijn waar mensen wel of niet blijven achterstaan.
  • Leiderschap & Management: Een goede CEO of directeur kan wonderen verrichten voor een team, maar echte verandering en vertrouwen ontstaan wanneer het hele leiderschapsteam als één eenheid handelt en spreekt. Direct leiderschap bepaalt de mate waarin medewerkers zich betrokken voelen bij besluitvorming, hoezeer ze zich thuisvoelen binnen het bedrijf en hoe snel ze kunnen groeien binnen of buiten hun rol.
  • Mensen & Waarden: De kernwaarden van een bedrijf moeten niet alleen bekend zijn, ze moeten ook leven op de werkvloer. Een gevoel van verbondenheid en inclusiviteit kan een wereld van verschil maken voor de algemene tevredenheid van elke medewerker. Hoe hecht is je team? Wordt er ook al eens gelachen? Kunnen ze bij elkaar terecht? Wordt er geïnvesteerd in teambuilding? Je zou ervan verschieten hoeveel medewerkers bij een werkgever blijven omwille van hun collega’s.
  • Leren & Ontwikkelen: Medewerkers willen groeien. Dit betekent dat ze de kans moeten krijgen om nieuwe dingen te leren, om regelmatig feedback te krijgen en zichzelf te blijven ontwikkelen. Een bedrijf dat investeert in opleidingen en persoonlijke groei heeft altijd een streepje voor bij een ambitieuze kandidaat en medewerker.
  • Job & Loopbaan: Er gaat niets boven het gevoel dat je gewaardeerd en uitgedaagd wordt in je job. En uiteraard is er vaak de hoop om te groeien binnen de organisatie: een essentiële factor voor de motivatie en retentie van medewerkers. Hoe vaak wordt er gesproken over hun dromen voor de toekomst, welke nieuwe rollen ze zouden willen opnemen of waar ze liever afstand van zouden nemen? Zolang een medewerker zichzelf ziet groeien binnen je organisatie, zal die niet snel op zoek gaan naar groener gras.
  • Werkplek & Welzijn: Een aangename werkplek, de juiste tools en aandacht voor welzijn zijn onmisbaar. Of het nu gaat om de fysieke werkplek, thuiswerkbeleid of mentaal welzijn, medewerkers moeten zich ondersteund, gehoord en veilig voelen.
  • Erkenning & Verloning: Iedereen wil gewaardeerd worden voor zijn, haar of hun inspanningen. Dit gaat verder dan alleen salaris; erkenning van collega’s en leidinggevenden en het vieren van successen kunnen net zo waardevol zijn. Wanneer gaf jij het laatst de nodige erkenning voor iemands harde werk?

Tot slot is er natuurlijk ook nog interne communicatie. Dit is geen bouwsteen, maar de gouden draad die alle bouwstenen van employer branding met elkaar verbindt. Je mag nog zoveel initiatieven nemen voor welzijn, teambuilding en opleidingen, zolang de juiste informatie niet op het juiste moment bij de juiste mensen terechtkomt, levert het weinig op.

Hoe gebruik je de bouwstenen?

In surveys, focusgroepen of een-op-een gesprekken is het essentieel om in te zoomen op elk van deze bouwstenen om een volledig en correct beeld te krijgen van je EVP. En wie weet? Misschien ontdek je wel dat jouw organisatie uitblinkt in gebieden waarvan je het niet eens wist.

Weet jij al in welke bouwsteen je organisatie uitblinkt en waar er nog werk aan de winkel is? Contacteer ons om ze samen te ontdekken.

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op