Aha! Goede vraag. Dat hangt ervan af. Werk je in HR of marketing? Zo ja, dan weet je dat employer marketing een steeds groter vraagstuk wordt voor veel bedrijven die – naast klanten – ook het juiste talent in huis willen halen én behouden. En terecht. Medewerkers hebben rechtstreeks impact op de groei, innovatie en het succes van een organisatie. Zo hangt er al snel veel meer gewicht aan die ene vacaturetekst… Om dat gewicht te dragen, heb je employer marketing nodig.
Dus, wil je bedrijven of je eigen organisatie nog beter kunnen helpen? Wil je droomwerkgevers bouwen waar de perfecte kandidaten willen solliciteren? Dan maken we graag een echte employer marketing master van je.
Het begint allemaal met zelfbewustzijn. Wat maakt jouw organisatie uniek? Welke voordelen bied je? En welke ervaringen kunnen medewerkers verwachten? De employee value proposition (EVP) is een belofte van wat medewerkers krijgen in ruil voor hun vaardigheden, ervaring en – uiteraard – hun tijd. Dat gaat veel verder dan alleen salaris: denk aan bedrijfscultuur, groeimogelijkheden, erkenning en welzijn. Bij Insilencio gebruiken we in totaal zelfs 7 bouwstenen voor een succesvol employer brand.
Hoe achterhaal je jouw EVP? Door te luisteren. Via surveys of focusgroepen zet je medewerkers aan om hun eerlijke mening te geven over elk van de 7 pijlers. Daarna is het aan jou om aan de slag te gaan met de resultaten. Neem de verbeterpunten intern vast en speel je sterktes uit op de arbeidsmarkt. Wat je ook doet: ga voor authenticiteit! Gebruik de input – the good, the bad and the ugly – alleen zo krijg je je medewerkers mee in je verhaal. Dat brengt ons naadloos bij stap 2.
Medewerkers die zich verbonden voelen met de visie en waarden van een organisatie zijn niet alleen productiever. Ze worden ook ambassadeurs om toekomstige werknemers aan te trekken. Het is dus enorm waardevol om hen hier zoveel mogelijk in mee te nemen en er nooit zomaar vanuit te gaan dat je medewerkers je visie, strategie en waarden exact kennen. Integreer je waarden in verschillende aspecten van je organisatie. Dat kan op de werkvloer, in je taalgebruik of digitaal. Het belangrijkste is dat de waarden daadwerkelijk leven binnen de organisatie.
Lanceer je een nieuwe visie, strategie en/of waarden? Betrek je medewerkers dan bij dit nieuwe verhaal. Geef hen een stem in de evolutie van de bedrijfscultuur. Door hen actief te betrekken, vergroot je de kans dat ze je waarden ter harte nemen en uitdragen.
Van flexibele uren tot voortdurende opleidingsmogelijkheden, de employee experience gaat over het creëren van een omgeving waarin werknemers kunnen floreren. Cultiveer een omgeving van groei, inclusiviteit en welzijn, zodat medewerkers steeds gemotiveerd en geïnspireerd blijven.
Voordat je nieuwe mensen aantrekt, is het de moeite om kritisch te kijken naar de medewerkers die je al hebt. Hoe kan je hun ervaring bij de organisatie verbeteren zodat ze niet alleen willen blijven, maar ook ambassadeurs worden voor jou als werkgever?
Wie zijn de ‘juiste kandidaten’? Dat hangt helemaal van jouw organisatie af. Het is essentieel dat je je doelgroep begrijpt en herkent. Maar daarvoor moet je dus eerst weten wie je doelgroep is. En – you guessed it – dat weet je pas als je goed weet wie je zelf bent: zie stap 1 t.e.m. 3. Stel jezelf eens de vraag welke medewerker de verpersoonlijking is van de waarden en visie van je organisatie. Of welk soort mensen je meer of net minder nodig hebt. Hoe helderder je je doelgroep kan definiëren, hoe straffer je ze kan benaderen.
Ken je jezelf én je doelgroep? Dan is het tijd om ze te bereiken! Maak gebruik van gerichte advertenties, socialmediacampagnes en netwerkevenementen. En vergeet de kracht van mond-tot-mondreclame niet; tevreden medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Durf ze dus zeker in te zetten in je online campagne. Dat kan via quotes of testimonials. In beide gevallen is het een grote meerwaarde om de medewerker zelf ook in de kijker te zetten. Dat maakt je organisatie een stuk menselijker.
Een jobsite, is dat echt noodzakelijk? Ja. Kandidaten op de arbeidsmarkt hebben namelijk net zoveel overtuiging nodig als je klanten. Meer zelfs, want als je op zoek bent naar een job is het nuttig om te weten wat de organisatie doet, waar die voor staat en waar die zich bevindt – info die je terugvindt op een algemene website. Maar een kandidaat wil ook weten wat er zich achter de schermen afspeelt. Hoe het bedrijf zichzelf ziet als werkgever, welke cultuur er heerst en welke plek hij/zij/die er kan innemen.
Kortom: een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke en boeiende jobsite is je visitekaartje. Zorg dus voor duidelijke functiebeschrijvingen, testimonials van huidige medewerkers en een eenvoudig sollicitatieproces.
Zo. Je weet wie je bent als werkgever. Je werknemers staan achter je als een bende cheerleaders. Je hebt je doelgroep weten te bereiken én kunnen overtuigen met je jobsite. Al dat werk mag natuurlijk niet verloren gaan in de candidate experience.
De wat? De candidate experience is de volledige journey die kandidaten doormaken van het moment dat ze solliciteren tot de dag dat ze officieel deel uitmaken van het team – en zelfs een tijdje daarna. Elke interactie in deze journey moet goesting geven en een positieve indruk nalaten. Je wil dat ze uitkijken naar die eerste dag en zich nu al thuisvoelen. Zorg dus voor een warm onthaal, snelle feedback en een grondige introductie van de organisatiecultuur.
Er komt heel veel kijken bij employer marketing. Te veel om op je eigen houtje uit te vissen. Daarom brachten we al deze aspecten van employer marketing samen in één programma van 6 sessies: elke sessie behandelt één van bovenstaande stappen op een halve dag tijd. Zo leer je stap voor stap, sessie voor sessie, hoe je een effectieve employer marketingstrategie ontwikkelt en implementeert. Je krijgt inzicht in de nieuwste trends en best practices uit de industrie en leert hoe je deze inzichten kunt toepassen in je eigen organisatie of die van je klanten.
Er zijn slechts 10 plaatsen beschikbaar. Zo zorgen we ervoor dat er voldoende ruimte is om elke deelnemer persoonlijk advies te geven en dieper in te gaan op vragen uit jouw specifieke werkveld. Wees er dus snel bij!
Word een Employer Marketing Master voor je organisatie, je klanten en – vooral – voor jezelf.
Voor praktische informatie en om je in te schrijven, klik je hier. Heb je nog andere vragen?
Dan beantwoordt Margot ze graag voor je: