De vijf voordelen van een digitale candidate experience (die toch persoonlijk is)

Astrid Astrid Plaetinck 6 okt '20 2 min read

Dat we vandaag selectiegesprekken voeren via videocall, vinden we ondertussen al heel normaal. Het is nochtans nog niet zo lang geleden dat een kandidaat soms tot vier keer toe naar het kantoor kwam voor kennismakingsgesprekken, assessments of rondleidingen. Vandaag verlopen die gesprekken digitaal op een tijdstip dat zowel kandidaat als recruiter het beste uitkomt. Handig! 

Een format waar we bij Insilencio graag mee werken om de fysieke jobdagen te vervangen, zijn  online recruiting events. Zeker voor vacatures waarvoor je veel gelijkaardige profielen zoekt, is zo’n evenement de ideale oplossing.

Maar hoe zorg je ervoor dat de kandidaat in digitale gesprekken en virtuele rondleidingen op de werkvloer toch de sfeer tussen de collega’s en de bedrijfscultuur kan ontdekken? En wat zijn de voordelen van zo’n digitale candidate experience?

1. Geen tijd te verliezen

Waar recruiters normaal 1 op 1 gesprekken organiseren, kunnen ze nu veel tijd winnen door meerdere  kandidaten tegelijk te informeren en kennis te laten maken met het bedrijf. En ook kandidaten winnen veel tijd. Het gesprek gaat door van achter hun laptop op een plaats naar keuze, je verplaatsen is dus niet meer nodig. Da’s meteen ook nog goed voor de natuur! 

2. Anders dan anders

Een avond meevolgen van achter een scherm, da’s iets totaal anders dan een fysieke avond meevolgen. En dat beseffen we bij Insilencio goed. Daarom denken we graag na over creatieve concepten om de candidate experience toch uniek en memorabel te houden. 

Samen met ons creatief team bedachten we al concepten voor virtuele tours die kandidaten tijdens het online event kunnen volgen. Zo krijgen ze ook effectief een beeld van hun toekomstige werkplek. Daarnaast zijn snelle quizzes ook een fijne manier om interactie met kandidaten te genereren. Verder kan je als bedrijf ook digitaal je missie, visie, strategie en waarden op een inspirerende en consistente manier toelichten. 

3. Een unieke candidate experience

Het voordeel van zo’n online event is dat je meerdere collega’s kan laten deelnemen. Zo krijgen kandidaten de kans om ook vragen te stellen aan HR managers en business managers over de jobinhoud. Mensen die ze anders misschien niet meteen te zien krijgen tijdens het sollicitatieproces. 

Wist je dat een impactvolle candidate experience een belangrijke factor is om het onderscheid te maken met concurrerende bedrijven om schaarse profielen aan te trekken? Zeker de moeite waard, dus. 

4. No stress

Een online event is voor kandidaten vaak laagdrempelig om aan deel te nemen. Kandidaten voelen zich comfortabeler in hun eigen omgeving, durven sneller vragen te stellen via de chatfunctie en maken na een kennismaking of speeddate sneller de beslissing of ze al dan niet verder willen in het proces. Zo verkort je de time-to-hire.  

5. Snel maatwerk

Een belangrijk voordeel aan een online event is dat het heel scalable kan gemaakt worden. Mits een aantal kleine aanpassingen kan een event ingezet worden voor verschillende departementen of locaties binnen hetzelfde bedrijf. 

Tot slot mag je ook de ‘recruiters experience’ zeker niet vergeten, want een vlot online event, vraagt een uitgekiende organisatie van je HR collega’s of medewerkers. Van campagne voeren, de online inschrijvingen opvolgen, het opmaken van draaiboeken, de technische assistentie bij Zoom-calls tot het modereren tijdens het gebeuren, een online event opzetten vraagt heel wat energie en expertise van de recruiter. Raak je er zelf niet uit? Dan kunnen we je bij Insilencio zeker helpen met het opzetten van een uniek online job event. 

 

Benieuwd naar een echt voorbeeld? Voor Delhaize organiseerden we een uitzonderlijk online job event met de nodige resultaten. Meer weten? Lees de volledige case.