Employee events in coronatijden: 4 bouwstenen om tot een topresultaat te komen

Jonas Heuts Jonas Heuts 21 okt '20 2 min read

We kennen het riedeltje ondertussen wel: iets met een virus, het nieuwe normaal, virtueel werken etc. En nu breekt er een periode aan waar je als werkgever nog maar eens staalhard met de neus op de feiten wordt geduwd. Want dat boeiende eindejaarsevent, dat heerlijk kerstfeestje of die inspirerende nieuwjaarsdrink: het wordt allemaal weer nét dat tikje moeilijker, in veel gevallen onhaalbaar. Hoe zorgen we in Coronatijden voor een inspirerende overgang naar het nieuwe jaar 2021? Een event waar mensen goesting van krijgen om zich ook in 2021 te smijten? Dat ze zich trots voelen om deel uit te maken van het bedrijf? Een moment waarop ze zich nog eens diep verbonden voelen met collega’s?

 

4 bouwstenen om van jouw virtueel event “a moment that matters” te maken!

1. Een warme ontvangst die je doet gloeien

In het oude normaal kom je aan op de locatie, meld je je al dan niet aan en loop je dan je collega’s tegen het lijf. Je krijgt een glaasje aangeboden; afhankelijk van het tijdstip van de dag met of zonder alcohol. Dat alles kan je niet faken in een online omgeving. Maar je kan wel alternatieven in het leven roepen om elke collega op een heel persoonlijke manier welkom te heten.

Bijvoorbeeld:

  • Een verrassend kaartje in de bus, handgeschreven (jawel!) door de CEO.
  • Een ochtendlijk Whatsappje van je leidinggevende, met virtuele toeters en bellen en een begeleidende, persoonlijke boodschap.
  • Een oproep in de videocall: “Hoe voel jij je vandaag in 3 emoji’s? Drop het in de chat!”

2. Een brok inspiratie die je doet groeien

Je kent het wel. De grote lichten doven, de podiumlichtjes gaan aan. Spanning alom. Wie verschijnt op het podium? En belangrijker: wat gaat hij/zij vertellen? Alleen: dat podium is nu virtueel en de lichtjes hebben we er zelf bij te denken. Maar geen paniek, inspiratie kan je ook perfect in 2D overbrengen. Denk maar aan de TED talks die mensen al jarenlang inspireren. Let er wel op dat je de boodschap kort en snackable houdt en haal zeker je mooiste, authentieke glimlach boven (want zo’n scherm, tja, dat verhult niets hè).

3. Een team dat zichzelf ziet bloeien

Oké, die death ride gaat virtueel wat moeilijk worden, maar er zijn honderden mogelijkheden om toch in interactie te gaan met mensen (zonder dat iedereen door elkaar begint te praten). Een virtuele brainstorm met post-its, een Pictionary-avond waarbij je je slechte tekenskills op de computermuis kan steken, een online quiz waar zelfs Ben Crabbé en zijn digitale Blokken deelnemers jaloers op zijn, het kàn allemaal! Apps genoeg die je zo hard doen lachen dat je vergeet dat je achter een computerscherm zit. 

4. En vergeet niet om dank u te zeggen hé…

Medewerkers bedanken voor hun harde werk: je kan het eigenlijk niet genoeg doen. En dus ook online. Zorg ervoor dat je doorheen het programma tijd maakt om erkenning te geven en samen successen te vieren. En dan hebben we het niet (alleen) over de CEO die plichtsbewust een woordje van dank uitspreekt, zo helemaal op het einde van zijn/haar speech; want het mag echt wel wat meer zijn. En dan stuur je jouw medewerkers glimmend van trots naar huis. Nu ja, naar hun keuken of huiskamer natuurlijk. :-)

 

Ja ja, Insilencio, dat is allemaal wel gemakkelijk gezegd, maar hoe doe je dat nu precies?

Gelukkig hebben wij meer dan genoeg expertise in huis om samen met jou te onderzoeken wat nu de beste formule is voor jouw bedrijf. Want een inspirerende employee experience, da’s onze dada; of het nu live of virtueel is. Of een combinatie van beide. Want ja, dat kan ook!