Inside Insilencio – met Wout Grietens: Gen Z op de werkvloer

Elien Willocx Elien Willocx 3 min read

In de reeks “Inside Insilencio” zitten we samen met een van onze experts om hun kennis met de wereld te delen. Lees mee en krijg als eerste onze inside informatie over employer marketing.

Tijdens zijn opleiding arbeids- en organisatiepsychologie kwam Wout voor het eerst in aanraking met de wereld van employer branding, en hij was meteen verkocht. Hij heeft dus geen achtergrond in marketing, maar is wel ‘zot van’ merken en de verhalen die ze vertellen. Die voorliefde voor employer branding leidde hem uiteindelijk naar zijn huidige rol bij Insilencio, waar hij als strateeg meebouwt aan droomwerkgevers. Want als het gaat over employer branding, is hij duidelijk: “Yes!”

“Ik ben nog altijd enorm blij dat ik gekozen heb voor insilencio als eerste job. Elke dag opnieuw denk ik: yes!”

Wout Grietens
Hoe is die vonk voor employer branding ontstaan?

“Ik ben in contact gekomen met employer branding tijdens een stage in mijn bachelor arbeids- en organisatiepsychologie en ik was meteen verkocht. Daarna ben ik me verder gaan verdiepen in een master bedrijfspsychologie, maar die employer branding is altijd blijven hangen. In de zoektocht naar een job heb ik nooit meer naar iets anders gekeken, omdat ik aan alles voelde dat dit gewoon is wat ik wil doen.”

Waarom is employer branding volgens jou zo belangrijk?

“Door aan employer branding te doen en er creatief mee om te springen, kan je echt een goede match vinden tussen een professional en een organisatie en daar wordt iedereen beter van. Het is heel simpel: als de match goed zit, dan gaat de werknemer graag werken. Dat is zo een groot deel van je leven, dus als je dat graag doet, dan draag je dat ook mee in je gezin, bij je vrienden en familie. En natuurlijk zorgen gelukkige werknemers ook voor betere cijfers voor de organisatie zelf. Toegegeven, het is een ideaalbeeld en dat is niet gemakkelijk te bereiken. Maar het moet wel ons streefdoel blijven, toch? Daarom geloof ik keihard in de droom die we bij Insilencio hebben, om van elke werkgever een droomwerkgever te maken.”

Voelde je bij insilencio ook meteen die match?

“Zeker! Ik ben nog altijd enorm blij dat ik gekozen heb voor insilencio als eerste job. Elke dag opnieuw denk ik: ‘yes!’ Ik wilde altijd een creatief aspect in mijn job en dat heb ik bij insilencio gevonden. Waar ik als strateeg het meeste energie van krijg is nadenken over hoe we met een sterk concept of idee het meeste impact kunnen maken. Zalig, want met tegenzin gaan werken? Nee, dat gaat echt niet voor mij. Als ik het mij niet aantrek of ik word er niet warm van, zal ik het wel doen vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel, maar dan doe ik nét genoeg.”

Er bestaan veel vooroordelen rond gen Z op de werkvloer. Zo wordt er weleens gezegd dat ze niet willen werken en snel van job veranderen. Jij hoort ook bij deze generatie. Wat vind jij?

“In de generatie van mijn ouders is het normaal om jarenlang – soms zelfs een hele carrière – voor dezelfde werkgever te werken. Ik geloof wel dat je daar ook gelukkig van kan worden, maar volgens mij komt dat omdat ze er niet bij stilstaan dat veranderen nog steeds kan.
Ik denk dat het grootste verschil met Gen Z gewoon in die mindset zit. Zij zijn opgegroeid met het idee dat je je job echt leuk moet vinden, en dat het oké is om te veranderen als het niet je ding is. Terwijl de oudere generaties de belemmerende overtuiging meedragen dat je moet blijven waar je bent en dat veranderen echt ‘not done’ is. Moesten zij veel minder die rugzak meedragen, dan zouden ze er misschien veel actiever over nadenken. Eigenlijk is dat dus een positieve evolutie, maar ik vind wel dat Gen Z beter moet begeleid worden in hun carrièrekeuzes en wat ze écht zoeken, in plaats van het verwijt te krijgen dat ze jobhoppen.”

“Amuseer ik mij? Ben ik voldoende uitgedaagd? Leer ik veel bij? Als dat goed zit, dan hoef ik niet te veranderen. Merk ik dat er iets ontbreekt? Ja, dan is het tijd voor iets nieuws.”

Wout Grietens
Zou je zelf je hele carrière voor één bedrijf werken?

“Goh, goeie vraag. Er kan zo veel veranderen in die 42 jaar dat je werkt. Moest ik ergens mijn hele carrière blijven, zou dat wel betekenen dat ik de grootste ambassadeur ben die daar rondloopt… Hoe tof is dat! Maar ik wil ook graag verschillende dingen ontdekken en me laten leiden door wat ik leuk vind. Amuseer ik mij? Ben ik voldoende uitgedaagd? Leer ik veel bij? Als dat goed zit, dan hoef ik niet te veranderen. Merk ik dat er iets ontbreekt? Ja, dan is het tijd voor iets nieuws.”

Je zegt dat jongeren beter begeleid moeten worden in hun carrièrekeuze. Wie is daar verantwoordelijk voor?

“Het begint volgens mij bij de studiekeuze. De eerste studierichting die je kiest, bepaalt veel, maar daar is eigenlijk weinig ondersteuning in. Velen weten niet wat hun talenten zijn. Ik snap dat! Het is heel moeilijk op die leeftijd. Je bent nog zoekende naar je identiteit en dan moet je ineens die bepalende keuze maken. Daardoor zijn er te veel studenten die in de eerste plaats al een richting doen die hen niet interesseert. Dat is een probleem, want het bepaalt wel waar ze op de arbeidsmarkt terechtkomen.
Er is dus nog heel wat werk om jongeren beter te begeleiden in hun carrièrekeuze, en deze begeleiding moet veel eerder beginnen dan bij het afstuderen. Heel veel jongeren die op de arbeidsmarkt komen, zijn er niet voor opgeleid om te weten wat ze op die arbeidsmarkt moeten zoeken.”

Hoe kan het anders?

“We moeten meer focussen op hun interesses en talenten, maar vooral ook op wat ze belangrijk vinden in een werkgever. In veel studierichtingen worden ze voorbereid op de inhoud van een job, maar ze laten de studenten zelden actief nadenken over hun waarden en normen, of hoe hun ideale werkplek eruit ziet.
Ik denk dat daar een verantwoordelijkheid ligt bij scholen, maar evengoed bij bedrijven. Via employer branding kunnen ze een beter beeld scheppen over hun organisatie en hoe het écht is om er te werken. Dat nemen we ook mee in ons advies aan onze klanten wanneer ze vragen: ‘Hoe moeten we Gen Z strikken?’
Simpel: probeer in het sollicitatiegesprek te peilen naar wat de sollicitant wil in een job. Laat ze op een andere manier nadenken over je organisatie, want daar haal je belangrijke informatie uit. Hoe eerder je weet wat je sollicitant echt wil in een job, hoe beter je kan inschatten of je dat wel kan bieden. Komt dat niet overeen? Dan is het geen goeie match hè!”

“Hoe eerder je weet wat je sollicitant echt wil in een job, hoe beter je kan inschatten of je dat wel kan bieden. Komt dat niet overeen? Dan is het geen goeie match hè!”

Wout Grietens
Scholen en bedrijven weten dus wat hen te doen staat. Maar welke raad geef je aan Gen Z zelf?

“Denk verdikke goed na wat je doet. Zeg niet zomaar op het eerste het beste ja omdat je bang bent dat je anders geen job gaat vinden, want dat is niet zo. Los van inhoud, los van loon, denk na over wat je echt wil. In welk soort cultuur en team je terecht wil komen en hoe je wil samenwerken met leidinggevenden.”

“Als jullie die belofte waarmaken, beloof ik mijn tijd bij Insilencio goed te gebruiken om van bedrijven de droomwerkgevers te maken waar jullie naar zoeken!”


    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op