Is referral de koning van employer branding?

Tom Faes Tom Faes 4 mei '21 2 min read

Referral, ook wel het werven van kandidaten via je eigen medewerkers, is het oudste wervingskanaal dat er bestaat. Maar is het ook het beste? En hoe ga je ermee aan de slag? We vertellen er graag meer over!

Als je naar de cijfers kijkt, kom je al snel tot de conclusie dat referral ook effectief een heel sterk wervingskanaal is. We zetten ze even op een rijtje:

  • 88% van de werkgevers ziet referrals als de beste bron voor kwalitatieve aanwervingen. (Bron: Dr. John Sullivan)
  • Kandidaten via referral worden 55% sneller aangenomen dan kandidaten via jobsites. (Bron: HR Technologist) 
  • Kandidaten die via referral binnenkomen, hebben 4 keer meer kans om aangenomen te worden. (Bron: Erin)
  • 45% van de kandidaten via referral blijft langer dan 2 jaar tegenover slechts 20% van de medewerkers via jobboards. (Bron: Dr. Sullivan)
  • Referral programma’s kunnen zorgen voor een kostenbesparing van €3.000 of meer per aanwerving. (Bron: Recruiter.com)

Maar dat komt natuurlijk niet vanzelf. Pas als je eigen medewerkers tevreden zijn over hun eigen werkervaring, zullen ze mensen uit hun netwerken overtuigen om bij jou te komen werken. Daarom is referral ook wel een mooie weerspiegeling van je employer brand. De meest succesvolle organisaties halen meer dan 70% van hun medewerkers binnen via referral. Maar hoe begin je hier nu aan? We geven je graag alvast 5 tips om sterk te starten.

1. Meet en verbeter

Een eerste voorwaarde opdat medewerkers hun netwerk aanspreken, is een eigen positieve werkervaring. En dat ze zich betrokken voelen bij hun job en de organisatie. Dat meet je aan de hand van de employee Net Promoter Score. Is deze nog niet positief? Dan is er eerst nog wat voorbereidend werk aan de winkel.

Eens je gestart bent, is het ook nuttig om je KPI’s over referral goed uit te werken en op te volgen. Zo heb je direct ook een 2de KPI om je employee engagement te meten.

2. Werk je referral proces uit

Keep it simple. Voor de medewerker én de kandidaat. Rekruteren gaat nog steeds via HR en daar hoort dus ook de workload te liggen. Er bestaan mooie tools die je daarbij kunnen helpen, maar je kan ook een eenvoudig formulier opstellen. Zo kunnen je medewerkers vlot aangeven wie ze willen voorstellen. Koppel daarna beloningen aan elke stap van het proces. Iemand voorgesteld? Dat verdient een cinematicket. Een geslaagde werving? Je krijgt een deel van de vergoeding in geld. 6 maanden aan boord? Dat verdient zeker een beloning.

3. Het gaat niet (alleen) om geld

Er is zeker niets mis met mensen een extraatje te geven. Maar je wil toch vooral dat medewerkers iemand aanbrengen omdat ze dat graag willen. Niet omdat je een snoepje voor hun neus houdt. Bekijk wat het best werkt voor jouw organisatie. Misschien een goed moment om je medewerkers te betrekken bij deze denkoefening?

4. Gebruik referral als strategisch instrument

Via referral kan je strategische keuzes maken om je cultuur, en dus ook je organisatie, in een bepaalde richting te sturen. Want referral zorgt voor een grotere kans op cultural fit. Willen we dan dat iedereen hetzelfde is? Nee, integendeel zelfs. Maar we willen wel dat iedereen dezelfde bedrijfswaarden deelt. Naast die cultural fit kan je ook bepaalde accenten leggen naargelang de noden. Meer vrouwelijke ingenieurs gewenst? Of op zoek naar young potentials? Je medewerkers kunnen je helpen!

5. Have some fun!

Referral kan absoluut een leuk proces zijn, motiverend zelfs. Denk maar aan een competitie waarbij werknemers punten kunnen verdienen. Of nog beter: waarbij teams punten kunnen scoren. Koppel daar een bonus aan die de band tussen medewerkers versterkt. Laat dat voetbalabonnement maar komen! Zo bouw je verder aan je employer brand en aan een cultuur van erkenning.

 

Zin gekregen om je referral proces naar een hoger niveau te tillen? Wij sparren graag met je mee!

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op