Homepage
Cases
Employer Branding
Recruitment Marketing
Employee Experience
Candidate Experience

Een trots team én een aantrekkelijk merk voor stad Leuven? We leuv it!

Dit hebben we gedaan

EVP ontwikkeld, employer brand gelanceerd, 360° campagne (on- en offline) uitgerold

De uitdaging

In Leuven bruist het. Maar zoals in elke stad hebben jobs achter de schermen niet altijd een levendig imago. En dat terwijl werken voor stad Leuven net synoniem staat voor trots, samenwerking en plezier. Dat gevoel wilden we tastbaar maken, intern en extern. Kortom: stad Leuven vroeg een employer brand dat net zo gesmaakt wordt als een vers getapt pintje op de Oude Markt. Met zo’n vragen gaan wij maar al te graag aan de slag. Meer nog: we leuv it!

De aanpak 


Strategie

Stad Leuven koos voor een samenwerking met Insilencio omwille van onze onderbouwde manier van werken. Bij Insilencio geloven we dat we pas goed kunnen vertellen als we eerst goed luisteren. Naar de vraag van de klant, maar ook naar de input van hun medewerkers. Daarom gingen we met onze Employee Value Proposition bevraging letterlijk de straten van Leuven op. Alle medewerkers, van de groendienst tot de administratieve diensten, mochten input geven. Daarnaast organiseerden we focusgroepen en strategische sessies met directieleden en leidinggevenden.

Daaruit haalden we drie cruciale inzichten:

  • Medewerkers van stad Leuven zijn enorm trots op het werk dat ze doen.
  • Het werknemersbestand van stad Leuven is een exacte weerspiegeling van onze samenleving.
  • Het employer brand moet iedereen kunnen aanspreken en overtuigen om voor een job bij stad Leuven te kiezen.

Creatie
Sterke strategie leidt tot rake creatie. Het employer brand “I leuv mijn job” werd een speelse knipoog naar de lokale trots. Daar voegden we nog een laag authenticiteit aan toe met campagnebeelden van echte medewerkers on-the-job. Het resultaat? Een herkenbaar verhaal dat met trots wordt uitgedragen en een employer brand concept dat naadloos aansluit bij de merkidentiteit van de stad.

De succesfactoren


Slim gebruik van media
Een belangrijke succesfactor was het doordachte gebruik van media. Door zowel owned media als een slimme mediamix in te zetten, was de campagne sterk aanwezig, zowel online als in het straatbeeld. Billboards, affiches, spandoeken op vuilniswagens, bestickering van Leuvense landmarks, digitale bannering tijdens de voetbalmatch van OHL, broodzakken en andere creatieve kanalen zorgden voor een hoge zichtbaarheid en betrokkenheid.

Een sterke visuele identiteit
Het visuele aspect van de campagne speelde een cruciale rol. Dankzij de campagne kreeg stad Leuven als werkgever een duidelijke, herkenbare uitstraling.

Een krachtig, authentiek en behapbaar concept
Het concept “I leuv mijn job” was eenvoudig, krachtig en aansprekend. Door de speelse lokale insteek sloeg het concept breed aan, zowel bij huidige medewerkers als bij potentiële kandidaten. Echte verhalen van medewerkers gaven het employer brand geloofwaardigheid en maakte het persoonlijk en herkenbaar.

Een nauwe samenwerking
De samenwerking tussen de betrokken partijen was een ander essentieel element van succes. Bereikbare contactpersonen en een open communicatie zorgden voor een soepele uitvoering. Door samen te zoeken naar kansen en constructieve feedback te delen, werden alle partijen actief betrokken bij het proces.

De impact 

Een employer brand dat zo ‘Leuv’ens is dat zelfs de burgemeester er warm van wordt. Net als de medewerkers van stad Leuven trouwens. Hun trotse gezichten sieren sinds 19 april de straten van Leuven en hun enthousiasme is ook intern niet te houden.
En de cijfers extern? Die mogen ook gezien worden. 

  • 3.2 miljoen impressies 
  • Een CTR van 3,58% 
  • Een cost per click van €0,13
  • 400 Opt-ins voor de nieuwsbrief en vacature alert

CONCLUSIE

Een sterke strategische onderbouw met de nodige input van de huidige medewerkers. Zo bouw je aan een team dat zich gehoord voelt, een employer brand dat authentiek voelt en een sterk verhaal dat universeel wordt uitgedragen. Door deze grondige en inclusieve aanpak heeft stad Leuven niet alleen een nieuwe employer brand gelanceerd, maar heeft het ook de basis gelegd voor voortdurende betrokkenheid en een verbetering van hun imago als werkgever. 


Het team 

Strategie: Jonas Heuts en Wout Grietens

Client Lead: Katrien Vangansewinkel 

Design: Nico Hallaert, Kim Herman en Emma Broos 

Copywriting: Ringo Van Oost en Lise Daes

Online marketing partner: Doorstep

"We zijn een complexe organisatie, maar dankzij jullie expertise en betrokkenheid kregen we een duidelijk zicht op ons werkgeversmerk. We konden zo echt het maximale uit onze employer brand campagne halen. Een heel fijne ervaring en een dynamische samenwerking. We leuv it!"

Sofie Pues
Communicatieadviseur @ Stad Leuven
No items found.

Ook een uitdaging voor ons?

Contacteer ons

Andere cases die je mogelijk ook interesseren

Employer Branding
Recruitment Marketing

Wij zochten en vonden 100 vrijwilligers per maand voor ArmenTeKort

Bekijk project
Company Culture
Employer Branding

Het interne vuur van VYNCKE brandt nu ook extern en harder dan ooit

Bekijk project