Drie redenen waarom kandidaten afhaken tijdens het sollicitatieproces

Marlies Vandeweyer Marlies Vandeweyer 25 aug '21 2 min read

Deze blogpost had jaren geleden misschien een andere titel gehad. Denk maar aan ‘Hoe kies je de meest geschikte kandidaat uit een stapel cv’s?’ Nu nog steeds een relevante vraag, maar als je beide titels even naast elkaar legt, merk je dat de hoofdrol in het verhaal veranderd is. Want veel meer dan toen is het de kandidaat zelf die al dan niet kiest voor een bepaalde werkgever. Wij waren nieuwsgierig naar de drie belangrijkste redenen van een kandidaat om af te haken en zetten die dan ook graag voor jou op een rijtje.

Talent laat zich anno 2021 niet meer zo gemakkelijk over de streep trekken en daar zijn meerdere factoren mee gemoeid. Zelfs de meest banale eerste ervaring kan een blijvende indruk achterlaten. Ook als potentiële werkgever moet je dus je beste beentje voorzetten en je kandidaten een aangename sollicitatie-ervaring bieden. Maar waar knappen kandidaten nu resoluut op af? Laten we daar even naar kijken, zodat je een beter idee hebt van waar je intern nog aan de knoppen moet draaien.

1. Onvolledige of onduidelijke functieomschrijving

Het start allemaal met de functieomschrijving. Uit een peiling in het kader van de Vacaturetestdagen blijkt dat bijna de helft van de respondenten zich ergert aan een onduidelijk exemplaar. Heel handig, de functietitels die jullie intern gebruiken, maar begrijpen mensen buiten de organisatie waarvoor ze staan? Vermijd bovendien clichés en buzzwords, zoals ‘een duizendpoot die overkookt van creativiteit’. Dat klinkt leuk, maar is toch vooral onduidelijk. Zorg dat de functieomschrijving de realiteit van werken bij jouw bedrijf juist weergeeft, punt.

2. Jobsite is niet mobile friendly

Maar liefst een kwart van de kandidaten solliciteert mobiel. Toch zien we vaak jobsites die allesbehalve mobielvriendelijk zijn. Volgens een onderzoek van Google zijn gebruikers door een negatieve mobiele gebruikservaring zelfs veel minder geneigd om in dialoog te gaan met de desbetreffende organisatie. Zorg daarom voor een responsief design van je website en streef naar een sollicitatie in zo weinig mogelijk kliks. Zo kan je instellen dat gegevens van LinkedIn automatisch ingevuld worden via de Apply with LinkedIn button. En weg is het noodzakelijk kwaad van een CV uploaden. Een koppeling met een clouddienst, zoals Google Drive of Dropbox, kan ook helpen.

3. Complex en onpersoonlijk sollicitatieproces

Een kandidaat wil snel kunnen solliciteren. Maar dan zie je de pop-up… ‘Maak een profiel aan’ en de bijhorende overload aan vragen. Wanneer de sollicitatie dan eindelijk is doorgestuurd, begint het wachten, en wachten … Maak als organisatie een einde aan dit slopende proces. Voorzie meteen een kort bedankmailtje, waarna je zo snel mogelijk de sollicitatie behandelt. 2 op 3 Belgische hr-managers verloor al eerder gekwalificeerde kandidaten aan een andere jobaanbieding door een te lang selectieproces, zo bewijst een studie van Jobat

En vergeet ook niet dat het voor een kandidaat in deze coronatijden waarin bijna alles nog steeds virtueel verloopt, cruciaal is om de werkomgeving te leren kennen. Plan dan ook minstens één fysiek moment in dat veilig kan verlopen. En communiceer frequent en duidelijk, zowel in positieve als negatieve gevallen. Kandidaten (en wij) zullen je dankbaar zijn. ;-)

 

Meer goesting gekregen om over dit topic bij te leren? Lees dan zeker ook onze blogpost over hoe je kan vermijden dat topkandidaten afhaken in het selectieproces.

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op