Homepage
Nieuws

INSIDE INSILENCIO: NENA OVER HOE EEN DROOMWERKGEVER VANBINNEN BEGINT

In de reeks “Inside Insilencio” duiken we in het hoofd van onze collega’s. Wat drijft hen? Waar geloven ze in? Of net niet? En wat maakt hun job zo leuk, uitdagend of nog iets anders? Vandaag: Nena Schonkeren, employee care manager met een groot hart en een scherp oog.

Nena, jij werkt nu bijna twee jaar bij Insilencio. Wat trok jou in het begin over de streep?
“Ik had eigenlijk meteen een goed gevoel. De plek, de mensen, het ritme... alles klopte. Na jaren zoeken naar een job waar ik echt thuiskom, voelde ik vrij snel: dit is het. En dat bedoel ik letterlijk. Ik heb 11 jobs gehad sinds mijn 18e. Niet per se iets om trots op te zijn, maar het maakt wel dat ik vandaag heel bewust kan zeggen: hier hoor ik thuis.

Wat maakte dan het verschil, denk je?
“Ik heb in grotere agencies gewerkt, en daar bots je vaak op hiërarchie, logge processen of een soort afstand tussen mensen. Hier is het omgekeerd. Iedereen kent elkaar, iedereen helpt elkaar. Er is geen eilandjesmentaliteit, en dat voel je elke dag. Die verbondenheid is wat agency life hier zo anders maakt.”

Is dat de reden dat Insilencio voor jou een employer of choice is?
“Ja, maar er zijn nog veel andere redenen. Om te beginnen de plek zelf: geen grijze doos, maar een warm en inspirerend kantoor. De vrijheid om jezelf te zijn ook. De vrijheid om je werk zelf te plannen. Een klein team waarin je élke collega leert kennen. En bovenal: een organisatie die doet wat ze zegt."

"Als je bedrijven helpt om een employer of choice te worden, dan moet je het zélf ook zijn. Practice what you preach.

Wat vind je zelf het meest waardevol in hoe wij als organisatie omgaan met medewerkers?
“Transparantie. We zijn open over cijfers en over beslissingen. Over fouten ook. En die fouten worden benoemd én rechtgezet. Geen drama, geen geheimen, gewoon duidelijkheid. Die openheid zorgt ervoor dat mensen betrokken blijven en zelf verantwoordelijkheid opnemen.”

Zijn er dingen waar we volgens jou als werkgever nog in kunnen groeien?
“Ik denk dat we soms een tikje te lief zijn voor elkaar. We zijn zo betrokken en collegiaal, dat we soms moeilijker dingen uit de weg gaan. We dekken dingen toe met de mantel der liefde. Of op zijn minst met de mantel der mildheid.” (lacht)

Wat moeten we onder jouw rol verstaan?
“Mijn rol is breed: van lonen en verlof tot wagenparkbeheer, van facturatie tot kantoorinrichting. En ja, ik beheer ook onze sociale media, dus ik ga mezelf na dit interview ook online gooien.” (lacht)
“Maar de kern is altijd hetzelfde: ik zorg dat de basics kloppen. Lekkere koffie. Werkende kabels. Een propere keuken. Dat lijkt banaal, maar net daardoor kunnen anderen hun werk goed doen. Ik zeg vaak: als ik mijn job goed doe, kunnen jullie de rest doen."

"Dat is exact hoe ik mijn rol zie: onzichtbaar, maar voelbaar.”

Heb jij ook contact met klanten?
Zelden, tenzij ze hun factuur niet betalen.” (lacht)
Wat ik doe lijkt misschien ver van het klantenwerk te staan, maar ik geloof dat mijn impact er wél zit. Als ik ervoor zorg dat mensen hier vlot kunnen werken, dan zie ik dat ook terug in de energie die ze in projecten steken. Daar voel ik mij mee verantwoordelijk voor en ben ik ook fier op.”

Je rol is ondersteunend en dus niet factureerbaar. Heb je dat ooit als moeilijk ervaren?
“In het begin wel. Ik zei vaak dingen als ‘ik ben de enige die niet factureerbaar is’, alsof dat betekende dat ik minder bijdroeg. Maar dat zat vooral in mijn hoofd. Iedereen hier heeft me dat al gezegd. En ze hebben gelijk. Als ik factureerbaar wás, zou ik geen tijd hebben om alles draaiende te houden. En dat voelen mensen."

"Ik krijg veel dankbaarheid terug. En dat is echt goud waard.”

Wat maakt jou het meest trots in je job?
“Dat ik het verschil kan maken zonder op het podium te staan. Als iemand hier ongelukkig rondloopt, dan voel ik dat. En ik wil dat oplossen, ook al weet ik dat ik niet álles kan fixen. Maar ik zal wel zorgen dat er iets lekkers ligt, of dat het gesprek op gang komt. Omdat zorg tonen hier geen soft skill is, maar een fundamenteel onderdeel van wie we zijn. Show me you care is niet voor niets één van onze kernwaarden.”

En dat straalt ook af naar buiten.
“Ja, ik geloof dat klanten dat ook voelen. Ze merken dat we geen “opgepoetst” agency zijn, maar een plek waar mensen graag werken en dat ook uitstralen. Wat ik intern help bouwen, is ook het fundament van ons verhaal naar buiten toe. Dat maakt mijn job niet alleen operationeel, maar ook strategisch. Al staat dat niet in mijn functietitel.” (lacht)

{{quote}}

Nena noemt het simpel, maar dat is het allesbehalve. Wat zij achter de schermen bouwt, maakt dat Insilencio naar buiten toe kan blijven zeggen waar we voor staan: een agency dat helpt om van elke organisatie een employer of choice te maken.

“Als ik mijn job goed doe, kunnen jullie de rest doen.”

Nena Schonkeren
Meer weten? Dan moet je bij
zijn!

Misschien vind je deze ook interessant

De optimale candidate experience: maak van een prille romance een succesvolle relatie

De optimale candidate experience: maak van een prille romance een succesvolle relatie

Lees het artikel
INSIDE INSILENCIO: WARD OVER STRATEGIE, LEF EN VOORAL: “EMPLOYERS OF CHOICE”

INSIDE INSILENCIO: WARD OVER STRATEGIE, LEF EN VOORAL: “EMPLOYERS OF CHOICE”

Lees het artikel
De toekomst van werk: hoe Gen Z de regels verandert met Julien De Wit

De toekomst van werk: hoe Gen Z de regels verandert met Julien De Wit

Lees het artikel

LEER ALLES OVER EMPLOYER BRANDING IN ONZE INSILENCIO ACADEMY

Insilencio Academy, dé plek waar jij alles kan leren over all things employer branding en uitgroeit tot een employer marketing professional. Of leer hoe je van jouw organisatie een employer of choice maakt.
Over Insilencio Academy

“Dankzij een combinatie van theorie en best practices uit het werkveld hielp de Insilencio Academy ons te blijven ijveren een employer of choice te zijn!”
Liselotte Parmentier,
PwC Belgium