Een succesvolle rekruteringscampagne voor "nachtstronauten" bij DHL Express
Dit hebben we gedaan

De uitdaging
Stond je ooit al eens stil bij wat er gebeurt tussen de button ‘bestel’ en de levering van je pakketje de volgende dag? De mensen achter bedrijven zoals DHL Express spelen hierbij een cruciale rol. Ze zouden van 180.000 naar 300.000 zendingen per nacht gaan. Inderdaad: élke nacht opnieuw. En dan weet je als bedrijf wat er jou te doen staat: rekruteren!
Na een eerdere succesvolle samenwerking in 2018, klopte Dieter Vandeweyer (Recruitment Manager DHL Express) in juni 2021 opnieuw aan bij Insilencio, met een zeer specifieke vraag: ervaren nachtwerkers aantrekken. De doelstelling? ‘Wekelijks 15 tot 20 mensen laten opstarten in de nacht over alle functies heen.’ Met een belangrijke kanttekening: inzetten op kandidaten die bewust kiezen voor nachtwerk. Want het is een werkregime dat niet voor iedereen is weggelegd. Een uitdaging die we meteen zagen zitten!
.webp)
De aanpak
Strategie
We gingen ‘s nachts op pad in het warehouse, spraken met medewerkers en hielden focusgroepen. Wat motiveert hen? Waarom kiezen ze bewust voor nachtwerk? Hun antwoorden werden de basis van ons creatief concept.
We speelden in op de volgende vaststellingen:
- DHL is voor de doelgroep een ‘love brand’ waar ze echt graag voor werken
- De keuze voor nachtwerk is een heel bewuste keuze, we willen enkel personen aantrekken die hier écht voor kiezen.
- De doorgroeimogelijkheden zijn een sterke reden waarom de medewerkers voor deze job kiezen.
Creatie
Een concept dat niet enkel stopping power moest creëren, maar moest verwijzen naar de doorgroeimogelijkheden (Ga jij ver in de nacht?) voor de ervaren doelgroep.
Dit brachten we tot leven met:
- Een landingspagina die voelt als een backstagepass: real-life beelden, échte verhalen en een no-nonsense kijk op de nachtploeg bij DHL.
- Een digitale campagne via Facebook, Instagram en Google (opgezet door onze partner Doorstep) die precies de juiste doelgroep van nachtraven bereikte.
- Een ultrasimpel sollicitatieformulier: vlotter en dus minder geen drop-off.
De impact
- 9000 potentiële kandidaten op de landingspagina in slechts twee maanden.
- 350 sollicitaties, waarvan 70% ervaren nachtwerkers.
- Kwalitatieve instroom. Want het aantal kandidaten zegt weinig als het niet de juiste zijn.

CONCLUSIE
Een succesvolle rekruteringscampagne draait om meer dan enkel vacatures verspreiden. Door de juiste boodschappen aan een juiste doelgroep te bezorgen, verzeker je kwaliteit. DHL Express vond zo efficiënt en doeltreffend de nachtwerkers die ze nodig hadden.
Het team
Client Lead: Eva Vandyck
Strategie: Tomas Castro
Design: Nico Hallaert
Online marketing partner: Doorstep
