Het interne vuur van VYNCKE brandt nu ook extern en harder dan ooit
Dit hebben we gedaan
.webp)
De uitdaging
Een sterk employer brand pluk je niet zomaar uit de lucht, daarvoor moet je diep graven in je organisatie. Het bewijs daarvan is VYNCKE. Een Belgisch familiebedrijf gespecialiseerd in duurzame energieoplossingen. Ze gebruiken vuur om biomassa en afval om te zetten in energie.
Intern brandde een ander soort vuur. Een cultuur van trots, betrokkenheid en authenticiteit. Probleem? Niemand wist dat, behalve zijzelf. Een combinatie waar we maar al te graag mee aan de slag gingen om er een duurzaam employer brand van te maken.
De aanpak
Strategie
Een sterk employer brand start met weten wie je bent. Dus we doken in de VYNCKE-cultuur en met
- 9 wereldwijde focusgroepen
- 7 managementinterviews
- verschillende workshops met het projectteam
identificeerden we drie pijlers waarop we het verhaal konden bouwen:
- We ignite excellence
- We fuel your flame
- We keep the fire burning
Creatie
Een employer brand moet kloppen. Geen stockbeelden met lachende acteurs, maar echte medewerkers. Geen over-the-top concept, maar eentje dat voelt als thuis. Dat werd ‘We are Firemakers’ Een duurzaam employer brand dat de trots van elke Vynckeneer weerspiegelt en de perfecte basis vormde voor:
- Een vurige jobsite
- Een straf nieuw logo en een merkidentiteit die naadloos aansluit bij de cultuur en waarden van VYNCKE.
- Een inspirerende video

De succesfactor
Voordat we de wereld gingen vertellen hoe fantastisch VYNCKE als werkgever is, zorgden we ervoor dat hun eigen medewerkers het eerst wisten. Want een employer brand dat niet intern leeft, blijft gewoon een leuke marketingcampagne. Dus we trapten intern af met een inspirerende video om het employer brand te introduceren.
Waarom lanceer je je employer brand best eerst intern?
- Medewerkers zijn je eerste en belangrijkste ambassadeurs: Betrek hen vroeg in het proces en verzamel hun waardevolle input.
- Interne betrokkenheid versterken: Voortdurend en open communiceren inspireert medewerkers en zorgt dat ze als een team achter het employer brand staan.
- Erkenning en waardering geven: Je laat medewerkers voelen dat hun mening telt en dat hun bijdrage aan het employer brand gewaardeerd wordt.
De impact
Op dit moment zijn we nog volop bezig met de volledige externe uitrol, maar intern zien we al enkele positieve signalen:
- Interne lancering, een hit!: Laaiend enthousiaste Vynckeneers.
- Social media engagement: De interne video’s en content werden gretig gedeeld. Trots? Check!
- Sterker community-gevoel: De nieuwe identiteit bracht medewerkers dichter bij elkaar en versterkte de ‘firemaker’-mentaliteit.


CONCLUSIE
De creatie van een employer brand draait niet om een oppervlakkige campagne, maar om het blootleggen van de echte identiteit van een organisatie. Bij VYNCKE maakten we het interne vuur zichtbaar. Het merk zal verder worden verankerd in de volledige candidate en employee experience, met als doel een duurzame impact op lange termijn.
Het team
Strategie: Ellen Van Hoof
Project Lead: Isabeau Vandorpe
Design: Nico Hallaert
Copywriting: Heleen Miermans