Employee Experience

Iedereen is “part of the shift” bij Brussels Airport Company

“Hoe zorgen we ervoor dat al onze medewerkers onze strategie écht kennen en betrokken worden in ons toekomstverhaal?”

De uitdaging

‘Hoe zal de toekomst van de luchtvaart er voor ons uitzien?’ Dat was de grote vraag die Brussels Airport Company in 2022 bezighield. Het antwoord werd een strategisch plan genaamd ‘Shift 2027’. Maar zoals elke organisatie weet, brengt een nieuwe strategie ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe informeer je alle medewerkers over de strategie? En belangrijker nog: hoe zorg je ervoor dat ze stuk voor stuk betrokken worden in je toekomstverhaal?

Met andere woorden: ons doel was om de medewerkers niet alleen kennis te laten maken met de strategische pijlers maar hen ook actief deel te laten uitmaken van de visie en richting die Brussels Airport Company de komende jaren uitgaat. Dat is een stevige uitdaging voor elke organisatie, maar gelukkig hebben wij ervaring met stevige uitdagingen. 

Ons antwoord

In 2022 lag het eerste antwoord al klaar: een strategy week met als thema “Let’s raise the kite”. Een week waarin alle medewerkers op een unieke manier in contact komen met de strategie van Brussels Airport Company. Neem dat gerust letterlijk, want tijdens een strategy week blijft niemand op zijn stoel zitten, integendeel. Verschillende ‘safari’s’ leiden de medewerkers doorheen de gebouwen, projecten en afdelingen van Brussels Airport Company om zo de verschillende strategische pijlers echt te ervaren.  

Na het succes van de eerste editie volgde er een tweede in januari 2024. Logisch, want een strategie moet leven en blijven leven in je organisatie. Dit keer gingen we verder dan in 2022 door de medewerkers nog meer te betrekken in het verhaal met een heldere oproep: “Be part of the Shift”. We toonden de medewerkers welke rol zij zelf spelen in het waarmaken van de strategie, vandaag al, maar ook morgen. 

Het resultaat

In sterke co-creatie met het team van Brussels Airport Company en Pink Piñata bouwden we een meeslepende ervaring waarbij medewerkers door middel van safari's, keynote sprekers, en netwerkmomenten direct konden zien, voelen, en begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan de strategische doelen van het bedrijf.

Na de Strategy Week gaven medewerkers aan dat ze zich trots en betrokken voelden en vooral dat ze energie en zin hadden om samen de strategische doelen van 2024 en lang daarna te bereiken. Maar belangrijker nog: de deelnemers gaven een 4,5/5 score voor de duidelijkheid van de strategie na de Strategy Week. 

Kortom: het evenement heeft niet alleen inzicht gegeven in de bredere impact van hun werk maar ook de basis gelegd voor een duurzame betrokkenheid bij de toekomst van Brussels Airport Company. Of zoals onze vriend Kevin Kruse het zo mooi zegt:

“Employee engagement is the emotional commitment the employee has to the organization and its goals”.
- Kevin Kruse

Het Insilencio Team

Employer Marketing Strategist: Jorinde Deforche
Client Lead: Katrien Vangansewinkel 
Designer: Emma Broos

Is het voor jou nog een uitdaging om je medewerkers te betrekken bij de visie en doelen van je organisatie?
Wij helpen je graag verder!

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op